donderdag 27 februari 2020

(6) van Chiang Mai naar Doi Inthanon

Hallo Allemaal, wij volgen het nieuws uiteraard goed, en zijn erg geschrokken van alles wat er in Nederland en de wereld gebeurt. Onze vakantie duurt nog één week, is het verstandiger om nu snel naar Nederland terug te keren? Of niet? We hebben ons allang geleden aangemeld bij het ministerie van Buitenlandse zaken welke dagen wij in Thailand verblijven (je wordt dan door hun via Mail en SMS op de hoogte gehouden van dreigingen en reisadvies). Daar hebben we nog niet van gehoord dat we moeten vertrekken. Ook hebben we informeert bij Emirates (onze vliegmaatschappij) ook hier zien we geen reden om direct i.p.v. volgende week terug te keren. En eerlijk gezegd voelen we ons op dit moment ook veiliger hier dan in Nederland. Sterkte allemaal in Nederland !!!

Goed we waren dus in Noord Thailand in de stad Chiang Mai aangekomen. We bezoeken de Doi Suthep Tempel, ook dit keer weer bereikbaar via heel veel trappen (maar gelukkig is er ook een lift aanwezig)

Uitzicht over de stad Chiang Mai. Zware smog zegt Michael, niet van de auto's maar van in brand staande stukken land (hoewel dat verboden is, doen de boeren dit om de vruchtbaarheid van hun grond te verbeteren). Inderdaad in de komende dagen zien we op veel plekken afgebrande akkers en en smeulende bomen

Als diner een keer GEEN Thais, eindelijk voor Carla hebben we een McD gevonden (oké één keertje dan Carla haha)

Als we 's avonds het oude centrum willen bekijken gaat het net regenen, hoewel het warm water regent (het is hier een graad of 38) is dat toch niet fijn, en sluiten veel tentjes.
Next stop is Pai, erg gezellig stadje (vooral 's avonds) maar eerst bekijken we de zonsondergang bij de "Grand Canyon van Thailand", we zijn niet de enige die op dit idee hebben.

Mooi stukje natuur weer, maar wel smalle richeltjes om op te lopen

Thailand is trouwens ook druk ECO bezig , ipv plactic een Bamboo beker

Het is hier een bergachtig gebied in het noorden, erg mooi maar ook eeeerg veel bochten
Je komt wat rare bordjes tegen onderweg: stop even voordat je wagenziek word (van al die bochten) en in dit gebied heb je mobiel bereik

Onderweg naar Mae Hong Son nemen we eerst een duikje in één van de Hotsprings (warmwaterbronnen)

en daarna bezoeken we de Lod Cave (grot), We worden begeleid door 2 dames die met gaslampen ons door de adembenemende grot laat zien die bestaat uit 3 delen. Via veel klimwerk van houten trappetjes komen we van de ene grote hal in de anderen. gevuld met prachtige rotsformaties, glinsterende stalactieten-, mieten en pilaren, vleermuizen en zwaluwen, eeuwenoude doodskisten en muurschilderingen

Een deel van de route gaat per bamboe raft, we worden in het water begeleid door enorme meervallen en andere vissen. Dat komt niet in de laatste plaats omdat we een zak vissenvoer bij ons hebben

Wat een schitterende plekjes kom je hier onderweg toch tegen zeg

We hebben een schitterende overnachting in Mae Hong Son. (Bamboe)huisje in de Jungle met zwembad dat uitkijkt over de rijstvelden

De jongens maken 's morgens vroeg een hike van een paar uur door de jungle. We hadden (in de reviews) gelezen dat het hotel getrainde gidshonden heeft die je helpen met het vinden van de route
De honden liggen bij het restaurant zegt de vriendelijke dame in het Thais. En ja hoor 2 enthousiaste lieve honden hebben er zin in lopen voor Mike en Robin uit, de jungle in.

Maar na een halfuurtje, lijken ze de weg toch niet zo goed te kennen haha. Robin laat nog even de route zien maar de 2 honden twijfelen, gaan verschilde kanten heen, en tenslotte houd er één het voor gezien, en dribbelt weer terug naar het Hotel

Als we later de eigenaar spreken moet ze erg lachten, nee nee het zijn geen gids honden, ze lopen alleen met jou mee voor de gezelligheid. Ook hier maar 1 overnachting, en we zetten koers naar het bergmassief Doi Inthanon. Onderweg lunchen bij een recreatie plasje op een vlonders die gedeeltelijk in het water staan

Doi Inthanon is met 2565 meter de hoogste berg van Thailand (Het is hierboven 22 graden bbrrrrrrr)
Hier staan 2 (moderne) Stoepa's ter ere van de koning en koningin van Thailand, te midden van een mooi bloemenpark

Beneden in het dal hebben we een overnachting in een heel klein authentiek Thais dropje (geen toerist te zien verder) ook weer mooi uitzicht over de rijstvelden.