woensdag 26 februari 2020

(7) Einde Rondreis maar nog niet naar huis

We beginnen met het laatste deel van onze rondreis door het noorden van Thailand, en bezoeken/overnachten in de plaatsen Sukhothai, Mueang Pan en Chiang Rai. Hier zijn in het begin nog geen corona-beperkingen, alleen merken we dat het wel steeds rustiger wordt, zowel bij de verblijven als bij de bezienswaardigheden. Onderweg naar Sukhothai, ziet Mike bovenop een steile bergtop een gouden Tempel, die gaan we even beklimmen. Echt weer iets voor Mike, het is 38 graden en het einde van de trap die leid naar de tempel is niet te zien. Robin en Mike laten zich niet kennen en na uiteindelijk 1749 treden, is het een prestatie en als ik ze mag geloven een mooi uitzicht

We komen een in Sukhothai de oude hoofdstad van het koninkrijk Sukhothai. De beste manier om het Historical park (overblijfselen van de oude tijd) is per fiets.

Dat valt niet mee in die hitte, maar (ongelooflijk maar waar) een bus "Cooling Powder" doet wonderen. Gewoon even op de armen en in de nek strooien en je koelt gelijk zo af dat je er kippenvel van krijgt. Even een busje meenemen voor thuis, altijd handig in deze tijden

Na 2 nachten reizen en we verder naar de witte Floating Pagoda's van Wat Chaloem Phra Kiat.
Dit keer brengt een jeep ons bijna tot de top van de berg, en dan (natuurlijk) nog een trappetje.

Na afloop éven een lekker (Robin) Noodle soepie scoren

We overnachten onderaan de berg bij een aardbeien farm, maar helaas voor ons zijn die al geoogst.
Mooie omgeving weer zeker als de zon net opkomt en over de fel groene rijstvelden schijnt

Als we onderweg wat boodschapjes doen, ziet Sjaak een reuzen Tompoes. Hoe is het mogelijk. Inderdaad dat is niet mogelijk, het is een worteltjescake (ook lekker)

Het is zondag 22 maart, we komen aan bij onze laatste overnachtingen in Chiang Rai. Michael zal 's middag's terug vliegen naar Bangkok, want ondanks de scholen voorlopig dicht zijn, moet hij weer beginnen met de voorbereidingen van lessen voor het nieuwe schooljaar. Maar voordat Mike op het vliegtuig stapt bezoeken we nog de 3 Highlights hier in deze stad. De Witte tempel "Wat Rong Khun", een hedendaagse en onconventionele boeddhistische tempel. Maar hij is vandaag gesloten ivm de corona, maar heel speciaal. Wij zien het zo niet maar hij schijnt nog in aanbouw en zal naar verwachting in 2070 klaar zijn. (???)

De Blauwe Tempel (ofwel Wat Rong Sue Ten) die is wel open

En tenslotte de zwarte tempels Baan Dam, wat eigenlijk meer een museum park is van de kunstenaar Thawan Duchanee.

Daarna is het toch echt tijd dat Michael het vliegtuig naar Bangkok neemt. Thanks Kanjer Mike, voor de leuke lachte weken, en jij ons weer meer van mooi Thailand heb laten zien.

We overnachten bij een mooi verblijf van een Nederlands/Thais echtpaar, die hier al 14 jaar zit.
En zelfs broodje (zelfgemaakte) kroket en frikandel op het menu heeft staan (haha dat is een leuke en lekkere verrassing) Wij zijn trouwens hun laatste gasten, ze sluiten de tent zeker voor 3 maanden, want door de inreisbeperkingen zijn er geen boekingen meer binnengekomen en de rest gecanceld

's avonds zitten we Al Jazera nieuws te kijken en horen dat Emirates 25 maart stopt met alle internationale vluchten. Dat is net de dag dat we zouden terugreizen naar Nederland, geen goed nieuws dus. We horen echter niets "officieels" van Emirates, ze zijn telefonisch onbereikbaar, en de website is overbelast. Om een lang verhaal kort te maken: we hebben de ambassade om advies gevraagd + ons aangemeld bij de nieuw site van buitenlandse zaken "bijzonderebijstandbuitenland" + Tickets geboekt voor een directe vlucht met de KLM voor dinsdag 31 maart (dat was het advies van de Ambassade) nu maar afwachten of deze vlucht wel gaat lukken.

De laatste dag in noord Thailand bezoeken we het gebied ten noorden van Chiang Rai tegen de grens van Laos. Allereerst komen we een 63 meter hoge Witte indrukwekkende REUZEN Boeddha (Wat Huay Pla Kang) tegen. We zijn één van de weinige bezoekersen vandaag, sommige delen zijn afgesloten (i.v.m. virus maatregelen) zoals de lift die je (in de Boeddha) naar de 25 verdieping brengt.

Verder naar het noorden een schilderachtige bergroute rond Doi Mae Salong waar mooie rijstvelden, thee en koffie plantages zien

Dit is eigenlijk het einde van onze rondreis, we nemen een binnenlandse vlucht naar Bangkok (beetje lucky dat we deze vlucht nog hebben, want ook zij stoppen vanaf morgen met vliegen tot 1 juni.

En in Bangkok nemen we dus niet het geplande vliegtuig naar Nederland, maar huren een auto en rijden naar de Villa van Sirirat en Michael in Hua Hin. Erg lief, dat wij hier mogen blijven tot dat we een terugvlucht hebben gevonden.

Het is vandaag 25 maart, vannacht hebben we een bericht gehad van de KLM dat de vlucht van 31 maart is gecanceld (voor mij nog onduidelijke reden). Het ministerie houd ons verder goed op de hoogte van alle ontwikkelingen en opties voor terug vluchten. We wachten hier wel af, we zijn hier van alle gemakken voorzien, en Sjaak gaat vanuit hier (onder de fan) "thuiswerken".

Bij de Makro hebben we voorlopig genoeg eten en drinken ingeslagen, waaronder (Carla's favoriete) Nederlands eten. "Heb jij een grote boodschappen tas Sirirat?" "Yes Mam" haha

Na 4 weken uiteten en aanschuiven voor een ontbijtje, moeten we er weer aangeloven. Carla maakt 's avonds dus gelijk een lekkere hollandsepot (haha) met gekookte aardappeltjes

's avonds horen we dat er meer maatregelen zijn genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Er mogen nu helemaal geen buitenlanders het land in, Scholen blijven zeker dicht tot 1 juni dicht (Michael is nu Online lessen aan het voorbereiden. We zijn wel benieuwd hoe dat gaat met die ukkies haha) Je mag niet terugkeren naar je geboorte provincie. Je mag je huis niet uit tussen 20:00 en 06:00. En alle niet noodzakelijke winkels moeten sluiten.

Ook al zijn we nog niet thuis, dat was de laatste blog van onze rondreis.
We hebben echt genoten van een super mooie vakantie met z'n Robin, Michael en Sirirat, om nooit te vergeten.  Bedankt alle lezers van de blog voor jullie Likes en leuke en lieve reacties op FB (sorry dat wij niet hebben gereageerd, we hebben ze zeker wel gelezen)

Groetjes sterkte allemaal in deze heftige tijd (in de hele wereld) en hopelijk tot snel, en in betere tijden !!

1. Hallo Sjaak, Carla. Dit voorlopige einde aan jullie rondreis had je vooraf niet kunnen plannen. Nu gelukkig zitten jullie goed daar. We hebben weer genoten van jullie rondreis. Veel succes met je verder planning voor de terugreis. Het gaat allemaal wel weer goed komen. Sjaak, je hebt voorlopig de mooiste thuis werklocatie van alle KPN-ers. Groeten van Conny en Roel